vrijdag 25 april 2008

Uit de ordner: oefenen in relaties met de visual novel (game)

Dit keer heb ik weer een paper over een game dat ik met jullie wil delen. Het gaat dit keer om een genre wat vooral populair is in Japan: de visual novel. Ik vind het een bijzonder gamegenre, omdat het als doel heeft om een relatie op te bouwen met een karakter (in plaats van dat karakter af te knallen...). Al heb ik ook veel plezier beleefd aan het saboteren van een relatie in zo'n spel. :)

Games in the Mist: de Visual Novel als Relation-playing Borderline Game
In dit paper onderzoek ik of een visual novel nou wel of niet als een computergame gezien kan worden. Daarbij kijk ik naar de mate van participatie, spel, en remediatie (zoals het overnemen van eigenschappen van boeken, films, en hypertekst). Ik kom tot de conclusie dat de visual novel niet 'gewoon' een interactief verhaal is, omdat het doel van het verkrijgen van een relatie een uniek aspect is. Het is een borderline game.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ooh, ik herinner me de tijd dat jij dat paper schreef nog wel! Je liet me toen zo'n spelletje zien, wat ik ook een aantal keer heb gespeeld.
Je character is toch een man dat een meisje in bed moet krijgen (een relatie beginnen, hoe je het wil noemen...) Het was vooral leuk om het meisje heel boos te maken en vervolgens weer te paaien met dure kadootjes :D

Unknown zei

Dat waren nog eens tijden. ;)
Ik vond het inderdaad wel interessant hoe de makers van zo'n spel over het fenomeen 'vrouw' dachten: blijkbaar zijn we makkelijk om te kopen!