Loyaliteit
In andere woorden: als je een beloning uitreikt, zijn de mensen die je daarmee aantrekt echt loyaal en betrokken? In augustus las ik het inspirerende blogartikel 'Your customer won't take a bullet for you' van Kathy Sierra. Ze weet heel goed te verwoorden waarom ik altijd sceptisch ben bij het uitloven van prijzen (en bij termen als 'gamification'):
If you want to benefit from a customer’s loyalty to himself, you can’t bribe it, you must earn it. Deserve it. Focus not on upgrading your product but upgrading your user’s capabilities. If you can’t enhance your product, enhance the context in which your product is used. Provide better and more inspiring documentation. Make YouTube tutorials. Join forums and offer expert help where it’s most needed. Use every nanosecond of your social media time to help people become better at something for themselves. Understand and design for Social Objects. Relentlessly ask, “How are we helping our users kick ass? What can we inspire, amplify, teach, enable, empower?” (...)
Of the four products I appear loyal to, none have ever given me an extrinsic reward. No punch cards, frequent-purchasing discounts, or Exclusive Access VIP Status (Now! With Better Badges!). No leaderboards, no contests, no discounts. But all have given me something far more valuable: enduringly rewarding experiences.
They have upgraded my personal skills, knowledge, and capabilities. They have made my life better. They have made ME better. THAT is the ultimate customer reward. When you give your users that, you still won’t have loyalty, but you’ll have something sustainable, robust, and honorable.
Ambassadeurs
Een praktijkvoorbeeld: voor de online cocreatiecommunity van Kenny besloten we een prijs, een educatieve spelcomputer, uit te loven omdat het aantal deelnemers niet snel genoeg toenam. Het aantal deelnemers nam na de communicatie over de prijs inderdaad toe, dus dat werkte. Maar wie wonnen uiteindelijk de prijs voor hun langdurige deelname en beste ideeën? Twee reeds trouwe deelnemers. Ze waren zelfs verrast met de prijs, ze waren zich er namelijk niet van bewust dat ze iets met hun deelname konden winnen!
De trouwe, enthousiaste deelnemers zijn uit zichzelf ambassadeurs van Kenny.nl geworden, omdat Kenny iets is waar zij aan hebben meegebouwd. Ze zijn trots op het eindresultaat en willen dit graag met anderen delen. Waarom willen ze het delen? Omdat Kenny leerkrachten en ouders helpt om, in Sierra's woorden, 'ass te kicken' bij bijvoorbeeld het lesgeven en opvoeden. Dit soort (langdurige) betrokkenheid wil ik bereiken!
Wanneer belonen?
Er zijn heus ook goede redenen te noemen om deelnemers wél te belonen bij een cocreatietraject. Je kunt aan het begin van een cocreatietraject een prijs gebruiken om voldoende aandacht (en deelnemers!) te trekken. Als het traject goed is ingericht, raken de mensen vervolgens zo enthousiast dat ze blijven meedoen (aldus Sander Dullaart in dit artikel over cocreatie). Bij online community's kan het ook geen kwaad om af en toe iemand in het zonnetje te zetten, als een soort 'deelnemer van de maand'. In trajecten waarin je experts en professionals - denk bijvoorbeeld aan ontwerpers - betrekt, is een geldbedrag wel op z'n plaats.
Kijk naar de mate van werk en moeite die het kost om te cocreëren - van het geven van ideeën tot aan co-design - dan kun je ook bepalen wat daar tegenover moet staan!
Belonen: ja of nee? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met het belonen van cocreatiedeelnemers!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten