woensdag 6 januari 2010

Definities: Co-creatie of open innovatie?

Dit is het tweede deel van mijn verslag over de Masterclass Co-creation and Crowdsourcing. Het eerste deel vind je hier: "Uitdagingen en Belang van Co-creatie".

Ik kan er helemaal niet tegen als een hype, een hippe term, onnodig en onjuist gebruikt wordt. Ik zal daarbij wel eerlijk toegeven dat ik het ook niet altijd bij het rechte eind heb. Op het gebied van co-creatie ben ik ben nog zoekende. De verschillen tussen co-creatie, open innovatie, en crowdsourcing zijn bijvoorbeeld subtiel, maar in de praktijk toch substantieel.

Professor Frank Piller toonde tijdens de Masterclass Co-creation and Crowdsourcing een model dat zijn insteek voor het verschil tussen open innovatie en co-creatie toont:


Met co-creatie ben je samen bezig met het ontwikkelen van ideeën en concepten, en je zorgt ervoor dat het product aansluit op de wensen van de gebruikers. Dit is het gebied waar ik in me in beweeg en ik leg het accent vooral op SAMENWERKEN (het sociale deel van de definitie van Frank Piller).

Open innovatie is meer technisch van aard: andere bedrijven, professionals, en lead users kunnen je helpen bij het ontwikkelen van het product. Of zoals Piller het aangeeft: co-creatie gaat over ‘doing the right things’ en open innovatie over ‘doing things right’!

Er zijn online verschillende discussies te vinden over de definitie van co-creatie, en hoe het wordt verward met termen als crowdsourcing en open innovatie. Raul Lansink van Favela Fabric heeft op Frankwatching een actueel artikel over geschreven dat uitnodigt tot zo'n discussie: "De inflatie van cocreatie". (ik vraag me nu ook af wat de juiste schrijfwijze is... met of zonder streepje?)

Wat denk jij? Is de definiëring ontzettend belangrijk? Of boeit het niet?

3 opmerkingen:

Detlef La Grand zei

Ik vind co-creatie een onderdeel van open innovatie. Opvallend is dat Piller de stap heeft gemaakt van crowdsourcing naar co-creatie. Die term zie ik niet meer terug in zijn schema.

Unknown zei

Hi Detlef!
Was je ook aanwezig bij de Masterclass? Jammer dat ik je dan niet in persoon heb mogen spreken. :)

Ik denk dat Crowdsourcing zowel bij de kant van co-creatie als bij open innovation kan staan, omdat het bij beide kanten ingezet kan worden. Echter, de inzet is dan wel anders: het gaat niet zozeer om samenwerken, maar meer om ideeën vragen. Wat vind jij?

Steven Volkers zei

Open innovatie meer product-gericht (techniek) en co creatie meer-markt (mens/samenleving) gericht?