woensdag 24 juni 2009

Co-Creation Event

Vanmiddag werd op de High Tech Campus in Eindhoven het eerste Co-Creation Event gehouden.

Na de opening volgde de eerste keynote van Martijn Staal, consultant bij TNO. Een mooi verslag van deze keynote vind je op DutchCowboys.nl. Door de bloggers werden ook foto's gemaakt. Later volgde nog een keynote van Johan Sanders, Innovation manager bij Sara Lee. Er volgde na de pauze een panel discussie, en daarna waren de workshops, de voornaamste reden waarom ik me bij dit event begaf.

Een aantal dingen die ik interessant vond:

Martijn Staal noemde een aantal punten van aandacht voor je met co-creatie begint: de doelstellingen, waar in het proces de co-creatie in te zetten (bij het concept, of de ontwikkeling, of daarna?), de mate van expertise die nodig is bij co-creatie (zoek je experts, of is de 'massa' voldoende?), de doelgroep, de motivatie van de doelgroep ('what's in it for me?'), en welke afdelingen/personen van je organisatie betrek je erbij.

Johan Sanders noemde het gebruik van een roadmap - een globaal ontwikkelingsplan voor je producten voor de komende jaren. Daaraan kun je ideeën, die door de community worden aangedragen, toetsen op haalbaarheid en 'nodigheid'. Met de roadmap kun je verantwoorden dat bepaalde 'wilde ideeën' niet op dit moment in het plan passen.

Ik volgde de workshop van IJsfontein, geleid door Astrid Poot. Ze gaf een presentatie die volzat met informatie, leuke anecdotes, en interessante do's en dont's bij het co-creeëren met kinderen en jongeren. IJsfontein werkt via het IJslab samen met kinderen en jongeren om concepten te ontwikkelen en uit te werken. Opvallend is dat de kinderen in het echt bijeen komen. Dit in tegenstelling tot mijn eigen werkzaamheden, waarbij ik kinderen/jongeren online laat meedenken.

Aan het eind van de dag kwam ik zelf tot de conclusie dat het niet of/of is, maar liever en/en: een online community kan je helpen bij co-creatie, net als een kleine groep die in het echt samenkomt.

1 opmerking:

Martijn zei

Tineke,

Bedankt voor je verslag! Goed om te zien wat je interessant vond.

Groeten,
Martijn Staal