De oorspronkelijke versie van dit artikel vind je op Frankwatching.com.
Zowel crowdsourcing als co-creatie kun je goed
inzetten om kwalitatieve en realiseerbare ideeën te genereren. Dit bleek
uit de tweede bijeenkomst van The Next Cocreator van 2012. Tijdens deze
bijeenkomst werd theorie wederom aan de praktijk gekoppeld met behulp
van presentaties en praktijkcases.
Op vrijdagmiddag 1 juni werd in het Belevingscentrum van Wolter en
Dros in Amersfoort de ‘The Next Cocreator’ bijeenkomst georganiseerd met
als thema “Ideation in co-creatie”.
Daar werd de vraag gesteld: hoe vergroot je het aantal kwalitatieve,
realiseerbare ideeën met co-creatie? Deze vraag hoopten we te
beantwoorden door – na de benodigde theorie – te werken aan 2 cases die
een nieuw businessmodel konden gebruiken. Het was een inspirerende
middag met nieuwe inzichten over crowdsourcing, co-creatie en hoe je
daarmee nieuwe businessmodellen kunt bedenken.
Crowdsourcing en co-creatie
Joyce van Dijk,
Dialogue Manager bij MWM2, voorzag ons van de nodige theorie. Omdat het
thema dit keer over ideegeneratie ging, zag zij kans om in te gaan op
de veelbesproken discussies over de verschillen tussen crowdsourcing en
co-creatie.
Crowdsourcing, een term bedacht door Jeff Howe,
heeft de volgende kenmerken: je kunt snel veel input verzamelen en met
een onbeperkte en diverse groep werken, binnen een gekaderde opdracht of
taak die van korte duur is. Het is bij uitstek geschikt voor het
genereren van veel ideeën en voor het evalueren van die ideeën.
Co-creatie is daarentegen van toepassing op het gehele
innovatieproces. Je gaat met co-creatie een intensieve samenwerking aan
met een beperkte groep mensen, waarbij je samen nieuwe relevante
producten ontwikkelt in een iteratief proces.
Als je crowdsourcing met co-creatie vergelijkt, dan gaat het over reach versus richness.
Met een grote, diverse groep mensen in crowdsourcing is het niet
mogelijk om een diepgaande interactie aan te gaan. Waarbij crowdsourcing
open, snel en divers is, is co-creatie gefocussed en diepgaand. Nog
steeds zijn er verschillende interpretaties van deze termen mogelijk.
Over de interpretaties die Joyce presenteerde tijdens deze dag is de
wetenschap het, tot nu toe tenminste, eens.
De eindgebruiker als ideator
Joyce heeft voor haar scriptie onderzoek gedaan naar de verschillende rollen
die een eindgebruiker in productinnovatie kan spelen. Het gaat om 5
verschillende rollen: die van insight provider, customiser, ideator,
co-creator en creator. In deze sessie gaat het over de rol van ideator,
waarbij crowdsourcing als middel ingezet kan worden.
Als je met eindgebruikers ideeën wilt genereren, moet je jezelf de
vraag stellen wie je wanneer betrekt. Joyce stelt dat je bij het
genereren van ideeën onder andere klanten en innovators kunt betrekken
voor het beste eindresultaat. Denk daarbij ook goed na aan wat hen
(extrinsiek en intrinsiek) kan motiveren om deel te nemen. Zo hebben
motivaties bij co-creatie meer betrekking op het gezamenlijke proces en
het persoonlijke belang. Bij crowdsourcing ligt de motivatie vaak meer
in de specifieke taak, de individuele bijdrage en de persoonlijke
reputatie of het persoonlijke gewin.
Co-creatie en crowdsourcing: de plus- en minpunten
Co-creatie en crowdsourcing hebben allebei zo hun plus- en minpunten.
Terwijl je met crowdsourcing potentieel een enorm publiek kunt
bereiken, ontbreekt soms de relevantie in de eindresultaten die je
bereikt. Er is minder dialoog en diepgang dan bij co-creatie en het
behelst vaak een specifieke taak. Bij co-creatie heb je juist minder
controle en moet je durven loslaten. Daarnaast is het ook erg
tijdsintensief. Dit betekent trouwens niet dat het één het ander hoeft
uit te sluiten: je zou beide processen kunnen inzetten, waardoor ze
elkaar kunnen versterken.
Businessmodellen ontwerpen
Vervolgens mocht de groep zich opsplitsen om aan twee verschillende businessmodellen te werken. Onder begeleiding van Ilya Broekhuizen en Hilma van Slooten maakten de groepen gebruik van allerlei co-creatietechnieken om tot mooie businessmodellen te komen voor het Belevingscentrum Amersfoort en de eigen The Next Cocreator-community.
Wat mij opviel was hoe verschillend zo’n proces per groep kan
verlopen. Terwijl de ene groep vlot met ideeën kwam, verliep de
voortgang bij de andere groep stroever. Het belang van een
procesbegeleider was ook duidelijk, omdat die een groep goed wakker kan
schudden en voortgang laat maken. Ook merkte ik dat onze verschillende
achtergronden zorgden voor veel verschillende invalshoeken, wat zowel
veel ideeën als veel discussies ten gevolge had. En helaas, toen we pas
echt lekker op stoom kwamen, was de tijd om en konden we de
businessmodellen aan elkaar pitchen. Het eindresultaat was nog niet af,
maar er zaten voldoende goede en frisse ideeën tussen waar de
‘opdrachtgevers’ mee verder konden gaan.
Han Oei
verzorgde vervolgens de afsluiting met een “schatkist”. Dit naar
aanleiding van een verzoek uit de vorige bijeenkomst, om stil te staan
bij de geleerde lessen en deze ook mee naar huis te kunnen nemen. Ik had
in ieder geval genoeg om over na te denken (en om mee aan de slag te
gaan) tot aan de volgende bijeenkomst, op 21 september aanstaande.
Nieuwe concepten ontwikkelen
Hoe kun je co-creatie inzetten in de verschillende fases van
productinnovatie? In 2012 diept The Next Cocreator via 4 sessies deze
mogelijkheden uit. The Next Cocreator is een community van practitioners
die samen het co-creatievakgebied verder willen brengen. Op 21
september zal de volgende bijeenkomst plaatsvinden waar de volgende stap
gemaakt wordt: het ontwikkelen van vernieuwende concepten met
co-creatie. Wil je er ook bij zijn? Meld je hier aan voor de volgende Next Cocreator-sessie en word lid van de LinkedIn-groep.
Lees ook het verslag van de eerste bijeenkomst over het verkrijgen van inzichten en perspectieven met co-creatie.
2 opmerkingen:
Beste Tineke,
Goed stuk wat u geschreven heeft over Crowdsourcing & Co-Creation. Ik wist niet dat er een offline variant van dit in Nederland bestond. Zelf ben ik nu een jaar bezig met het creëren van een stevig platform voor Crowdsourcing in de Breda.
Bedankt voor het bij houden van deze Blog. Ik beleef er veel leesplezier aan!
Groet,
Jordi de Weert
www.denktanker.com
Dag Jordi,
Bedankt voor je reactie en fijn om te horen dat je veel plezier beleeft aan dit blog; al schrijf ik er helaas niet zo regelmatig aan als ik zou willen. :)
Zelf heb ik het meeste ervaring met online cocreatie, maar The Next Cocreator is daardoor heel leerzaam voor me geweest. Mocht je willen, kom een keer naar een bijeenkomst!
Groetjes,
Tineke.
Een reactie posten