De oorspronkelijke versie van dit artikel vind je op Frankwatching.com.
Hoe kun je cocreatie inzetten in de verschillende fases van productinnovatie? In 2012 diept The Next Cocreator via 4
sessies deze mogelijkheden uit. De eerste sessie, over het verkrijgen van inzichten en perspectieven, vond op 23 maart plaats. De bijeenkomst bood direct al verrassende inzichten in research communities (met Heinz als praktijkvoorbeeld), de consument als insight provider en het omgaan met tegenstrijdige belangen.
Cocreatie: op zoek gaan naar gemeenschappelijkheid
Op vrijdagmiddag 23 maart werd de eerste ‘The Next Cocreator’ bijeenkomst van 2012 georganiseerd met als thema “Vergroten van multidisciplinaire inzichten en perspectieven middels co-creatie”. De sessie vond plaats in het Belevingscentrum van Wolter en Dros in Amersfoort, een locatie die bij uitstek toont hoe de omgeving van positieve invloed kan zijn op cocreatie.
Na een originele speeddatesessie tussen de aanwezigen, opende Marieke
Schoenmaker (Gamechanger) de bijeenkomst met een korte presentatie over
de The Next Cocreator community. Deze community bestaat uit mensen die
kennis en ervaringen op het gebied van cocreatie met elkaar delen met
als doel het vakgebied verder te brengen. Dit jaar zijn er 4 themasessies, waarbij de community bij elkaar komt om de rol van online en offline cocreatie in het NPD-proces uit te diepen.
Tijdens haar presentatie kwam ook de definitie van cocreatie ter
sprake: “Cocreatie is een manier van organiseren, waarbij je, vanuit
jezelf, samen met collega’s, klanten en partners producten, diensten,
processen, en markten ontwikkelt die waarde creëren”. Vanuit de groep
werd opgemerkt dat deze definitie aangevuld zou moeten worden met het
loskomen van jouw eigen belang en op zoek gaan naar
gemeenschappelijkheid. Dan pas kom je tot cocreatie.
Eerste stap in cocreatie: luisteren en observeren
Joyce van Dijk (Dialogue Manager bij MWM2) nam na Marieke het woord
om een theoretisch kader te scheppen rond de uitdagingen van observeren
en interpreteren. Goed luisteren naar en analyseren van de eindgebruiker
is volgens haar de eerste stap naar cocreatie. De eindgebruiker is
tegenwoordig, mede door de komst van social media, zeer invloedrijk,
kritisch en goed geïnformeerd. Een voorbeeld: 25% van de consumenten
geeft aan dat één negatieve online review hen kan weerhouden van een
aankoop. Luister dus aandachtig naar wat er over je producten gezegd
wordt en betrek de eindgebruiker bij cocreatie, bijvoorbeeld als
‘insight provider’. In dit artikel op Frankwatching lees je meer over de verschillende rollen van consumenten in het proces cocreatie.
Daarnaast gaf Joyce grappige voorbeelden van de soms haast
willekeurige beslissingen van mensen. Je maakt namelijk een beslissing
op bepaalde stukken informatie, weegt niet altijd alles nauwkeurig af en
je bent je daarbij ook niet overal bewust van. Ook als onderzoeker moet
je je bewust zijn van jouw eigen blinde vlekken. Joyce toonde dit aan
met een amuserend filmpje waarbij verschillende zaken veranderd werden,
zonder dat dit de kijker opviel.
Heinz research community
Joëlla Marsman (Marketing Research analist bij Heinz) gaf met haar
presentatie een blik in de cocreatiekeuken van Heinz. Heinz realiseerde
zich een aantal jaren terug de veranderingen bij eindgebruikers en zag
ook dat haar marketeers een stap moesten maken om de consument beter te
begrijpen. Er is daarom gekozen voor een gesloten research community,
genaamd ‘Food & Zo’, die gevormd werd uit leden van het reeds
aanwezige klantenpanel. De research community werd breed opgezet: alle
producten en merken binnen het Heinz-portfolio worden besproken. De
mensen die werden gekozen voor de community, hebben daarom een vrij
brede gemene deler: interesse in voeding en bereidheid om erover te
praten.
Community voor feedback en inzichten
In de research community worden twee soorten vragen gesteld: ‘ad-hoc’
vragen voor feedback, zoals het testen van een nieuw design, en
langetermijnvragen voor inzichten en inspiratie, zoals hoe de aankoop
van levensmiddelen vergaat in tijden van crisis. De Heinz-marketeers
zijn wekelijks (en het liefst dagelijks) actief in de community om in
dialoog te gaan met de leden. Via een wekelijkse nieuwsbrief worden de
leden op de hoogte gehouden van nieuwe ontwikkelingen. Naast deze
gerichte dialogen, is er ook ruimte in de community voor ‘fun’, een
sociale hoek waar de leden hun gang kunnen gaan.
Joëlla erkent dat er wel uitdagingen zijn voor zo’n community. Zo is
er veel commitment nodig, want de marketeers hebben niet altijd ‘tijd’
voor de community. Het is dus zeer belangrijk dat het management
helemaal achter de research community staat en dat de community
‘top-of-mind’ blijft. Daarnaast levert de community een enorme bak aan
informatie op die geanalyseerd moet worden. De marketeers worden intern
opgeleid om dit te kunnen doen. Ze schrijven rapportages, maar spelen
ook games om informatie met elkaar te delen en er zijn interne
nieuwsbrieven. Joëlla hangt ook quotes op in het gebouw, zodat alle
medewerkers geïnspireerd en geconfronteerd worden met uitspraken uit de
community. Op deze manier wordt er gericht en op een leuke manier
informatie (en de stem van de community) gedeeld in de organisatie.
Cocreatie game: samen een park renoveren
Na
de inspirerende presentaties, begonnen we aan een cocreatie-game om het
geleerde in de praktijk te brengen. Iedereen kreeg een rol toebedeeld
om een park te renoveren, van buurtbewoner tot gemeente en van eigenaar
van de aangrenzende crèche tot de communitymanager; hierbij werd ook
direct duidelijk dat er tegenstrijdige belangen spelen. Eerst
interviewden we elkaar om onze, soms botsende, belangen boven tafel te
krijgen. Vervolgens ontwierpen we in twee groepen de parken. Tijdens dit
proces kwamen we er al snel achter dat er behoefte was aan een
procesbegeleider, die ervoor zorgt dat iedereen aan het woord komt en de
belangen bij elkaar komen. Dit herinnerde me aan de opmerking aan het
begin van de sessie om de definitie van cocreatie aan te passen; dat we
moeten proberen om onze eigen belangen los te laten om tot een
gemeenschappelijk doel te komen.
Met deze wijze les in het achterhoofd zal in juni de volgende
bijeenkomst plaatsvinden, waarbij de volgende stap gemaakt wordt: het
genereren van ideeën. Wil je er ook bij zijn? Meld je hier aan voor de volgende Next Cocreator-sessie, word lid van de LinkedIn-groep of bekijk een filmpje van deze bijeenkomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten