vrijdag 19 februari 2010

Co-creatie: marketing in ultimo forma

Op 18 februari organiseerde NIMA een co-creatiemiddag in de (overigens prachtige) Van Nelle Fabriek te Rotterdam. De introductie op de website vat de inhoud al goed samen:

"Het centrale principe van marketing is kortweg: stel de klant centraal. Met co-creatie betrek je klanten zelfs direct bij productontwikkeling, merkbouw en strategie. Onder buzzwords als crowd sourcing, co-design, open source en user generated content gebeurt dat op uiteenlopende manieren. Internet is daar een mooi platform voor. Anderen zweren juist bij directe interactie." (bron: nima.nl)
Tijdens de introductie van de dag werd al snel duidelijk dat 'de klant centraal stellen' voor marketeers van de oude stempel nog niet zo makkelijk is als het lijkt. Je moet de consument niet bevragen, maar hem/haar er daadwerkelijk bij betrekken!

Er waren drie goede en interessante sprekers uitgenodigd: Sander Dullaart van Favela Fabric sprak over online co-creatie projecten en uitte stevige kritiek op een aantal bestaande initiatieven; Jeroen Verbrugge van FLEX/the INNOVATIONLAB sprak zich juist uit voor de menselijke maat/het offline samenkomen voor co-creatie, en Marjolein Kleinhuis van Hi liet zien hoe Hi de ideeën rond co-creatie praktisch in de organisatie, innovatie, en campagnes toepast.

Omdat de presentaties zo interessant waren (en leuk op elkaar aansloten), heb ik besloten om mijn verslag op te delen.

Ik begin alvast met een aantal aansprekende quotes. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik deze quotes uit mijn aantekeningen heb gehaald, dus waarschijnlijk niet letterlijk zo zijn uitgesproken.

Sander Dullaart:
"Crowdsourcing is geen co-creatie! Het is eigenlijk niets anders dan de oude ideeënbus. Je haalt iets bij de massa vandaan, maar brengt niks terug."

"Bij co-creatie ga je duurzaam in dialoog met de doelgroep. Het gaat om respect en wederkerigheid."

Jeroen Verbrugge:
"Ik mis de menselijke maat. De media zorgen voor afstand, maar ik wil echt dicht bij de consument komen."

"Webbased co-creatie is niet alles. Met een spel maak je mensen los, zorg je voor plezier. Met vragen als 'wat vind je van...' slaan ze alleen maar dicht."

Marjolein Kleinhuis:
"Co-creatie staat niet op zichzelf."

"Door co-creatie groeit het merk Hi op alle fronten. De klant weet het: 'Hi denkt met mij mee. Hi past bij mij.'"

Lees verder:
Dullaart: Crowdsourcing is geen co-creatie
Verbrugge: De voordelen van offline co-creatie

Geen opmerkingen: