maandag 18 januari 2010

Prof. Frank Piller over co-creatie, open innovatie, en crowdsourcing

De definitie van co-creatie, open innovatie, en crowdsourcing staat bij lange na niet vast. Na de discussie over de inflatie van co-creatie op Frankwatching en mijn Twittergesprek met Martijn Staal en Detlef La Grand, besloot ik om Professor Frank Piller – een expert op dit gebied - te mailen. Ik stelde hem de vraag wat zijn standpunt is in dit debat. Wat houden co-creatie, open innovatie, en crowdsourcing in? En wat zijn de verschillen tussen deze termen?

Frank mailde binnen een dag (!) terug met het volgende antwoord:

"[These terms] all refer to new methods to utilize need and/or solution information from external sources for a firm's value creation process with a strong focus on innovation and new product/service development.

The term "co-creation" is used when input from customers / users is incorporated in a firm's innovation process, with a focus on access to NEED information.

The term "open innovation" is used when especially SOLUTION information is obtained from outsiders for a given innovation project. At the same time (but not in MY personal focus) the term also covers the supply side, i.e. selling internal technologies to external parties.

Crowdsourcing is a term that described ONE (of several) organization mechanisms of doing either co-creation or open innovation. This mechanism builds on sharing a larger "job" into granular pieces and broadcasting these smaller tasks to an open network in form of an open call. Potential contributors self select the task they want to take on."


Tot slot verwees hij ook nog naar http://study.open-innovation.com. Een studie waarin zo’n 50 co-creatie en open innovatie-projecten worden vergeleken. De studie is niet bepaald goedkoop (ik zal het niet kunnen aanschaffen), maar de samenvatting is gratis.

Piller ziet dus het onderscheid tussen open innovatie en co-creatie in het verschil van informatie dat benodigd is: wat de klant nodig heeft (NEED; co-creatie) en de oplossing die gevonden kan worden (SOLUTION; open innovatie). "Doing the right things" en "doing things right" dus, oftewel: wat ga je doen?

Crowdsourcing is volgens Piller een mogelijkheid om co-creatie en open innovatie uit te voeren, door een opdracht in kleine stukjes op te delen en deze opdracht via het (online) netwerk te verspreiden. Het is dus de manier waarop, waar crowdsourcing om de hoek komt kijken, oftewel: hoe ga je het doen?

Ik kan me goed vinden in dit duidelijke onderscheid. Wat vind jij?

Ps. Je kunt Frank Piller ook op Twitter volgen: twitter.com/masscustom. Ik ben heel blij dat hij zo snel en zo duidelijk antwoordde. Thanks, Frank!

6 opmerkingen:

Detlef La Grand zei

Hoewel Piller heel veel (wetenschappelijke en praktische ervaring heeft met crowdsourcing vind ik hem niet de expert op het gebied van co-creatie. Ik mis in zijn definitie de link naar de totale waardeketen van een bedrijf en kunnen bij een co-creatie traject ook niet klanten en gebruikers een bijdrage leveren.
Heb je wat over deze plaatjes over crowd-sourcing, open innovation en mass customization;
http://www.flickr.com/photos/detleflagrand/3113855392/in/set-72157615791115592/
http://www.flickr.com/photos/detleflagrand/3113024503/in/set-72157615791115592/
http://www.flickr.com/photos/detleflagrand/3113855842/in/set-72157615791115592/

Unknown zei

Bedankt voor je bijdrage, Detlef. Kun je je opmerking over klanten en gebruikers nader toelichten?

Vanuit mijn pov (als een uitvoerende webredacteur/community manager) is de waardeketen niet zo interessant, maar het is zeker van belang zodra je co-creatie organisatiebreed wilt inzetten (en met zekere standaarden). Misschien moet co-creatie/open innovatie op verschillende niveaus beschreven worden? Van uitvoerende tot aan leidinggevende.

Martijn zei

Wat ik ook nog wennen vind is dat zijn co-creatie term zo smal is, naar alleen klanten en gebruikers. Terwijl co-creatie met 'Pro-Ams' of professionals ook prima kan.

Maar bevestigt wel weer dat een gezamenlijk startpunt voor gedeelde definities belangrijk zijn, iets waar we met de Co-creatie Associatie aan gaan werken

Martijn zei

PS: krijg je veel spam via je reacties? Anders kun je ook postmoderatie ipv premoderatie instellen, verschijnen de reacties automatisch..

Detlef La Grand zei

Bij co-creatie wordt vaak gedacht dat alleen gebruikers en klanten meedenken. Dit wordt al gedaan in klantenpanels en focusgroepen. Doordat co-creatie vooral online plaatsvindt, kun je opmerkingen/verbeteringen/oplossingen krijgen uit richtingen waaruit je het niet verwacht. Daardoor kunnen er tips komen over zaken die je niet vraagt en die wel bij het onderwerp passen. VBoobeeld; Phoenix vroeg op RedesignMe naar ontwerpen in spiegelend metaal. Tijdens het traject werd hij getipt op een producent met speciale spiegels, waar hij nu gesprekken mee heeft.

Mee eens dat co-creatie strategisch en operationeel moet worden ingevoerd. En voor wat ben je webredacteur?

Unknown zei

Ik heb vandaag een recent document gevonden over de definitie (via Wikipedia over co-creation): http://www.promisecorp.com/newpathways/. Ik moet 'm nog uitlezen, maar ik kwam al een definitie tegen:

"Co-creation is an active, creative and social process, based on collaboration between producers and users, that is initiated by the firm to generate value for customers".

Ook hier worden professionals niet genoemd, opvallend! Als ik naar Piller's definitie kijk, passen ze vooral in open innovatie (solution information).

Ik moet bekennen dat ik nog weinig heb gelezen over co-creatie en hoe de term en definities tot stand zijn gekomen en toegepast. Prahalad is een van de voorlopers, waar ik toch echt iets van moet lezen.

@Detlef: ik ben webredacteur bij Kennisnet. Het is wel wat breder dan webteksten schrijven. Zo onderhoud ik sinds 2006 de Websitemaker community (via hen bepalen we hoe we de dienst kunnen verbeteren). We gaan dit jaar steeds meer doen met co-creatie (nu met een online brainstorm voor het Leren in de Toekomst). Gave dingen. :)

@Martijn: ik heb de reactiemogelijkheid aangepast. Wel met captcha's, voor de zekerheid, want mijn blog wordt al gevonden door spammers.

Oh, en wat houdt de Co-creatie Associatie in?