woensdag 13 januari 2010

Twitter discussie over co-creatie, open innovatie, en crowdsourcing

Martijn Staal en Detlef La Grand en ik raakten op Twitter in discussie over het debat rond de termen co-creatie, open innovatie, crowdsourcing en web 2.0. Het bracht me weer aan het denken over de verschillende definities en denkwijzen die erover bestaan.

@tinekepauw: Schema van het onderscheid tussen crowdsourcing, open innovatie en cocreatie (op slide 4) Via @martijnstaal http://tinyurl.com/ybvwekp

@DetlefLaGrand: Goed overzicht van @martijnstaal. Ik mis wel de link tussen web 2.0 en co-creatie. Volgens mij gaan deze hand in hand.


@tinekepauw: Ik weet niet of in zo'n overzicht web 2.0 genoemd moet worden? Ik zie web 2.0 als een koepelterm voor bepaalde technieken. Als je eerst helder is wat je wilt bereiken, kun je daarna kijken wat voor tool je wilt gebruiken.


@martijnstaal: de link tussen web 2.0 en co-creatie zit er wel degelijk in, al hoeft dit natuurlijk niet altijd online en 2.0.

@DetlefLaGrand: Is het dan dat Co-creatie een toepassing is van open innovatie, dat gebruik maakt van web 2.0?

@DetlefLaGrand: @martijnstaal hoe zie ik dit terug in jouw schema?

@martijnstaal: oldskool klantenservice, fora e.d. zijn nog steeds prima technieken als onderdeel voor co-creatie

@tinekepauw: Idd, ik gebruik nu vier jaar vooral het forum en een groep om met de websitemaker community samen te werken.

@DetlefLaGrand: @martijnstaal klopt alleen callcentra zijn ook oldskool; http://www.youtube.com/watch?v=xmpDSBAh6RY

@tinekepauw: wat misschien verwarrend is aan 't schema, is dat het lijkt dat crowdsourcing bijv onderdeel is van web 2.0. Of ligt dat aan mij? :) Ik zie het doel als leidend, de manier waarop volgt (of dat web 2.0, offline is, etc)

@martijnstaal: helemaal mee eens, doel is leidend. Tijd voor een nieuw plaatje! Model van mckinsey komen doelen wat beter naar voren, maar mist de juiste termen http://tinyurl.com/yz8bsbp    

En zo eindigde de discussie. Tja, er moest natuurlijk ook nog gewerkt worden vandaag! Maar het is naar mijn mening een mooie bijdrage aan het bestaande debat rond deze termen. Als je je in de discussie wilt mengen, dan kun je op dit blog reageren... of reageer op ons op Twitter!

Geen opmerkingen: