Dit is het eerste deel van mijn verslag over de Masterclass Co-creation and Crowdsourcing. Het tweede deel vind je hier: "Definities: co-creatie of open innovatie?"
Tijdens de Masterclass kreeg ik tonnen aan informatie over me heen gegoten. Het lukt me niet om dit een op een over te brengen, maar ik zal op dit blog toch een poging doen een deel samen te vatten. Dit eerste deel gaat over de uitdagingen van innovatie en het belang van co-creatie.
Bij de ontwikkeling van nieuwe producten sta je voor twee verschillende uitdagingen:
Sticky information
Het is moeilijk om erachter te komen wat jouw klant wil. Sticky information is informatie die moeilijk overgebracht kan worden. Dan gaat het meestal om onbewuste kennis: hoe leg je iemand uit hoe je zwemt of fietst? Het is iets dat je doet; het is tacit knowledge.
Een ontwerper heeft daarbij ook veel kennis van zijn/haar gebruikers nodig. Je kunt verrast worden door hoe een gebruiker het product op een andere manier gebruikt dan waar jij het voor hebt ontworpen.
Local search bias
De local search bias heeft te maken met hoe je een bepaald probleem oplost. Meestal zoek je een oplossing in de nabijheid, zoals vanuit je eigen kennis of die van directe collega’s.
Traditionele methoden om met deze twee problemen om te gaan, zijn bijvoorbeeld: enquêtes en interviews met potentiële gebruikers doen, focus groepen organiseren, mensen observeren, een divers team erop zetten, enzovoorts. Piller benadrukt hierbij dat deze methoden niet achterhaald zijn met de komst van co-creatie!
Hij ziet co-creatie als een aanvulling op traditionele methoden:
“Customer integration as a method to reduce stickiness of (need) information – and an innovative measure to access solution information.” (bron: slide van Frank Piller)
“Co-creation is an active, creative and social process, based on collaboration between producers and users that is initiated by the firm to generate value for customers.” (bron: slide van Frank Piller)
Met deze definitie sluit ik dit artikel af, en het biedt meteen "food for thought".
Zijn de cases van Dell en Starbucks bijvoorbeeld al actief, creatief, en sociaal genoeg?
Co-creatie-expert Francis Gouillart vraagt zich dit hardop af: “(…) customers can only imagine products or experiences they already know from somewhere else, i.e., they’re not really co-creating anything with the company. The people of Starbucks and Dell are not really engaging with customers on those sites either. They’re simply rating the pre-packaged suggestions of customers.”
Lees er meer over op the Co-creation effect.
Extra leesbron: "Sticky information" and the locus of problem solving: Implications for innovation" van E. von Hippel, 1994.
1 opmerking:
wat ik zocht, bedankt
Een reactie posten