vrijdag 18 december 2009

Leestips voor Communitymanagers

De kerstvakantie staat voor de deur, en dat betekent in veel gevallen: extra tijd om te lezen! Ik tip hieronder drie boeken die ik heb gelezen/aan het lezen ben, en die ik voor communitymanagers kan aanraden. Ze gaan dieper in op community's en forums, en ik heb ze zeer nuttig en inspirerend gevonden.

Handboek Communities - Erwin Blom
Voor een algemene blik op communities en de werking ervan, kan ik dit boek aanraden. Heel handig voor mensen die met communities (en sociale netwerken) willen beginnen of er meer over willen weten. Er staan ook leuke, veelal Nederlandse, voorbeelden in. Voor de gevorderde community managers onder ons is het misschien iets minder interessant: veel tips in het boek zul je zelf wel kennen, maar het blijft handig om ze nog eens op een rijtje te zien staan.
Voor meer info, kijk op handboekcommunities.nl.

18 Rules of Community Engagement - Angela Connor
Dit is een boek van iemand die het ook echt 'doet', zoals ik het zou zeggen. Angela is namelijk communitymanager van een groot forum. Haar boek is dus juist zeer praktisch van aard: 18 regels die je als community manager direct kunt toepassen. Bijvoorbeeld: hoe ga je om met kritiek en klachten, wat voor vragen stel je aan je leden (om ze te activeren), en waarom zou je ze complimentjes moeten geven?
Je kunt 18 Rules of Community Engagement op Amazon bestellen.
Of kijk op de website van Angela Connor.


Managing online forums - Patrick O'Keefe
Patrick is net als Angela een community manager met veel ervaring. Zijn boek bespreekt, naast praktische tips en voorbeelden voor de communitymanager, ook de technische zaken waar je aan moet denken, zoals de forumsoftware en databases. Wat ik zelf heel handig vond, waren voorbeelden van forumrichtlijnen, die ik als inspiratie goed kon gebruiken.
Voor meer info, kijk op managingonlineforums.com.

Aangezien ik deze boeken bijna uit heb, moet ik op zoek naar nieuw leesmateriaal over community's en co-creatie. Als je nog aanraders hebt, laat het me weten!

Geen opmerkingen: