woensdag 18 maart 2009

Experiment met weerballon en goedkope fotocamera

Nog voor Taal- en Cultuurstudies, heb ik in 2001 een 'blauwe maandag' natuurkunde gevolgd, in de hoop om meteoroloog te worden. Helaas had ik weinig talent voor het begrijpen van de relativiteitstheorie, 6 dimensies, etc. Dus ik verliet de opleiding na een half jaar.

Toch blijft mijn interesse voor het weer en de sterren bestaan. Vandaag las ik een interessant nieuwsbericht over Spaanse studenten die een weerballon met een zelfgebouwde sensor met camera de lucht in lieten. Ze hebben de verbazingwekkend mooie foto's en meetgegevens op Flickr geplaatst. Op hun (Catalaanse, maar met Google translate vertaalbare) blog staat ook een verslag en zie je hoe Google Earth is gebruikt om het verloop van de ballon te zien!

En ik ben heel eventjes jaloers.

Bron: de gebruikte foto hier komt van meteotek08.

Geen opmerkingen: