maandag 21 januari 2008

Flickr Commons: folksonomy in de praktijk

Ik las laatst op het Flickr blog een bericht over het pilotproject Flickr: The Commons, waar The Library of Congress, de grote Amerikaanse bibliotheek, een deel van haar fotocatalogus beschikbaar stelt aan de Flickr-leden om getagged te worden. Het project heeft twee doelen: om de foto's, door ze online te plaatsen, voor meer mensen beschikbaar te maken, en om de content beter vindbaar te maken. Flickr meldde in haar blog, dat, toen het project een dag online was, er al 4000 verschillende tags aan de foto's zijn toegevoegd (in totaal 19.000)!

Ik vond het geweldig om kleurenfoto's te zien van vrouwen die in de jaren '40 in fabrieken werkten om oorlogsmaterieel in elkaar te zetten. Veel van deze foto's zijn dan ook getagged met Rosie the Riveter. De foto's zijn van prima kwaliteit en ik hoop dat de collectie later nog verder wordt uitgebreid.

Deze pilot is een mooi praktijkvoorbeeld van de folksonomy. Wikipedia geeft een definitie van Jakob Voss:

Folksonomy (also known as collaborative tagging , social classification, social indexing, social tagging, and other names) is the practice and method of collaboratively creating and managing tags to annotate and categorize content. In contrast to traditional subject indexing, metadata is not only generated by experts but also by creators and consumers of the content. Usually, freely chosen keywords are used instead of a controlled vocabulary.
In oktober vermeldde ik al dat ook in Nederland een project is gestart rond het taggen van videomateriaal, door Kennisnet, Surfnet, en het Telematica Instituut. Ik weet niet hoe bij Flickr het project is georganiseerd, maar in het Kennisnet-project zal uiteindelijk ook gekeken worden of het door kinderen laten toevoegen van tags de video's ook beter vindbaar maakt voor andere kinderen. Het resultaat is mij nog niet bekend, maar ik heb er alvast navraag over gedaan. Ik ben echt nieuwsgierig of het materiaal beter vindbaar is voor kinderen (en zal het verschil uitmaken met het taggen door volwassenen?).

Geen opmerkingen: