vrijdag 28 december 2007

Maak je blog vindbaar: Feedburner, Feedflare, en StumbleUpon

Als ik deze titel eergisteren had gelezen, had ik er maar weinig van begrepen. Echter, ik heb het overschot aan vrije tijd aangegrepen om mijn kennis van nieuwe mediasnufjes te verbreden. Via enkele blogs was ik Feedburner en StumbleUpon al eens tegengekomen, maar nu heb ik eindelijk eens gekeken wat het inhoudt... en, zoals je kunt zien, op m'n eigen blog geïmplementeerd.

Mijn ervaringen met Feedburner zijn erg goed. Ik besloot me ervoor in te schrijven omdat ik graag zo'n mooi RSS-icoon wilde (zie rechtsboven), en omdat Feedburner ook statistieken zal laten zien ervan. Ze legden ook uit hoe ik toch de oorspronkelijke Blogger-feed (die ik al aanbood) kon behouden door het door te laten verwijzen naar Feedburner.
Ik heb ook Feedflare erbij genomen, een andere dienst die door Feedburner wordt aangeboden. Feedflare zorgt voor de extra linkjes onderaan elk bericht, waardoor je dat bericht, mocht het de moeite waard zijn, bijvoorbeeld met een druk op de knop op kunt slaan op del.icio.us!
Ik had wel een probleem met het instellen van Feedflare: de wijzigingen werden niet meteen zichtbaar in mijn blog, waardoor ik dacht dat ik de code verkeerd had ingevoerd. Na de (duidelijk uitgelegde stappen) van Feedflare nog eens te hebben opgevolgd, en weer geen resultaat, begon ik wat te googelen. En via het Feedburner forum zag ik dat meer mensen hetzelfde probleem met Blogger hadden gehad: met een beetje geduld zouden de linkjes vanzelf zichtbaar worden. Er werd gezegd dat het een paar uur kon duren, maar ik zie ze nu al. Ik denk dat ik in totaal maar een uur heb hoeven wachten. :)

Oké, en dan nog StumbleUpon: een website met een grote achterban (meer dan vier miljoen Stumblers zijn er al) die websites indexeert. Ik schreef me in, gaf aan welke onderwerpen mijn interesse hadden, en ik downloadde de toolbar die ik in mijn Firefox-browser meteen heb aangepast totdat er maar drie knopjes zichtbaar waren: Stumble!, en het duimpje omhoog of omlaag. Met de knop Stumble! krijg ik willekeurige websites te zien die binnen mijn interesses zouden moeten passen. Vind ik het een goede site die ik wel vaker zou willen bezoeken? Dan krijgt het een duimpje omhoog van me. En anders? Een duimpje omlaag... of ik klik meteen door naar de volgende Stumble.
Er zitten nog veel meer features achter. Stumble wilde graag een foto van me hebben, en blijkbaar kan ik er ook vrienden maken (of uitnodigen). Op dit moment heb ik daar nog geen behoefte aan, maar het voordeel van die vrienden is dat zij je weer op interessante links kunnen wijzen.
Je kunt ook, zoals je op m'n blog ziet (rechtsboven en in de linkjes hieronder) dat je mijn blog bij StumbleUpon kunt aanmelden (Stumble It!). Door dat te doen en aan te geven onder welke tags dit blog valt, kunnen andere Stumblers (of heten ze anders?) met de interesses die aan de tags voldoen op dit blog Stumbelen. Ik heb m'n blog uit nieuwsgierigheid aangemeld en ben benieuwd naar het effect. Volgens Statcounter is er al iemand via StumbleUpon op dit blog gekomen.

Via StumbleUpon ben ik al op verschillende sites terecht gekomen die mij compleet onbekend waren, maar die weer heel interessante andere nieuwe mediasnufjes aanboden. Ik denk dat ik zo weer een paar weken zoet ben met het verkennen van die nieuwigheden.

Geen opmerkingen: