maandag 19 juli 2010

De communitymanager is dood, leve de communitymanager!

Ik heb er al even aan kunnen wennen, maar nu is het echt zover: ik stop als communitymanager van Websitemaker. Na ruim 4,5 jaar vond ik het tijd om in mijn overvolle werkagenda ruimte te maken voor iets nieuws. En Websitemaker verdient een nieuwe CM met een frisse blik.

Hoe draag je een community over?
Toen het zover was om mijn opvolgster in te wijden, wist ik even niet waar ik moest beginnen! Hoe draag je eigenlijk een community over? Het is geen ding. Aangezien het Webmaker-pakket uit tools, websites, en een community bestaat, besloten we met de dienst en de websites te beginnen. De community zou daarna volgen. We hebben het als volgt aangepakt.

1. Leer het product kennen
Aangezien Websitemaker (en de rest van Webmaker) een dienst is, begon de nieuwe communitymanager met het bouwen van websites, om de diensten te leren kennen. En bovendien deed ze ideeën op voor eventuele verbeteringen. Deze kan ze doorgeven aan de productmanager; ook ideeën van de community gaan via de communitymanager naar de productmanager toe.

2. Leer de (informatieve) websites kennen
Stap twee was het leren kennen van de informatieve websites die bij Webmaker horen. Ook hier kon de nieuwe communitymanager meteen bekijken en bespreken hoe zij het in de toekomst zou willen aanpakken.

3. Leer de community kennen

En stap drie: de community leren kennen en overnemen! Ik heb als eerste de Kampioenen, onze moderators, ingelicht. Dit deed ik al in juni, toen we in het echt bijeen waren gekomen. De nieuwe communitymanager heeft zich in de besloten moderatorgroep voorgesteld en de moderators leren kennen. In de rest van het forum heeft ze geobserveerd, om de dynamiek te leren kennen. Ik kon vervolgens mijn vertrek op het forum en mijn opvolgster aankondigen.

Deze week zal mijn opvolgster het helemaal van me gaan overnemen. De overdracht heeft in totaal een paar weken geduurd. Ik werk op dezelfde afdeling (en blijf daar ook), dus ze kan de komende tijd altijd nog met vragen bij me terecht. Want dat is het uitdagende van community’s: ik kan geen handleiding geven, geen toelichting bij elk forumlid, geen raad bij elke voorkomende situatie… Een community begeleiden is complex. Je leert het door te doen.

En voor mij dan de laatste, moeilijkste stap... En dat is loslaten.

Ik ga Websitemaker wel missen!
Ik ga een aantal mensen en dingen van Websitemaker wel heel erg missen: mijn ‘Kampioenen’ (de vrijwillige, jonge, enthousiaste en pittige moderators), meewerken aan de Gouden Apenstaart en de creatieve balans tussen webredactie, communitymanagement, en cocreatie (oftewel, invloed van de community op de techniek).

Het waren mooie jaren, vol met unieke ervaringen! Ik zal me natuurlijk ook in de toekomst met community's en cocreatie bezig blijven houden. En voor de duidelijkheid: ik blijf bij Kennisnet werken. ;)

Geen opmerkingen: