zaterdag 21 november 2009

Masterclass, cursus, workshop

Het waren twee drukke, maar interessante en leuke weken, en gelukkig kan ik dit weekend weer even op adem komen. Vorig weekend was ik nog in een warm en zonnig Barcelona, maar ik zal niemand daar verder mee vervelen. ;)

Hier een korte opsomming van de masterclasses/cursussen/workshops waar ik aan deel heb genomen:

  • Masterclass Co-creatie and Crowdsouring, 12 november 2009. Professor Frank Piller was een boeiende spreker, die ons ook vaak genoeg aan het werk zette in groepjes. Het was dus gelukkig niet een 'luisterdag', maar je kon ook zelf ideeën aandragen. Het was voor mij grappig genoeg net zo leerzaam om van de 'traditionele' methodes te leren, als om meer te leren over co-creatie. Voor mij is het iets wat ik 'gewoon' doe, maar er is nog zoveel meer mogelijk! Enkele highlights: de cases van Threadless en Netflix Prize, meer leren over lead users, co-creatie wedstrijden, en hoe je directeuren/managers/teamleden kunt overtuigen.

  • Online Marketing, 17 november 2009. Een workshop die bij ons op Kennisnet voor Communicatie en de Webredactie werd gehouden door Lectric. Het was voor mij vooral inspirerend en gaf me ideeën om bepaalde websites weer goed aan te pakken, om ze bijvoorbeeld beter vindbaar te maken. Het klinkt altijd heel eenvoudig, maar je moet er toch af en toe weer aan herinnerd worden. Highlights: het onderscheid in earned media (waar communicatieruimte jou gegund wordt, zoals op blogs en fora), paid media (waar je voor betaalt), en owned media (je eigen communicatiekanalen); en het nadenken over wie, hoe, en wanneer reageert op externe blogs/fora over een Kennisnet product.

  • Community management, 20 november 2009. Deze workshop heb ik zelf georganiseerd voor 'onze' Community managers (van Kennisnet en Digischool). Het wordt op vier dagen gehouden (de workshop duurt een dag, maar wordt verspreid gegeven) en op de eerste dag verliep het gelukkig al heel erg goed. Docent Ment Kuiper (wederom Lectric) deed in de ochtend een presentatie omtrent de ontwikkelingen van sociale media, waarbij de deelnemers uitgebreid mee konden discussiëren. In de middag werden er drie workshops gehouden, over wat je bezoekers willen, hoe je meer bezoekers trekt, en wat kun je daarbij zelf ondernemen en wat zou Kennisnet/Digischool voor je zou moeten/kunnen regelen.
Ik heb helaas nog geen tijd gehad om uitgebreide verslagen te schrijven van deze bijeenkomsten. Ik hoop dit alsnog zo snel mogelijk te doen. Maar bij deze heb je alvast een idee van de inhoud.

Geen opmerkingen: