zondag 18 januari 2009

Op zoek naar een modern goed doel? Probeer Kiva.org!

Ik ben nu ruim een jaar lid van Kiva.org (hier mijn persoonlijke pagina) en ik beleef er veel plezier aan. Het is voor mij het ideale goede doel: ik leen geld uit aan mensen, die op de site worden voorgesteld, en zij kunnen met dat geld hun doelen verwezenlijken.

Daarna krijg ik het geld weer terug, zodat ik het weer aan anderen kan uitlenen (maar je kunt het geld ook weer terugnemen voor jezelf). Op dit moment heb ik vier vrouwen geholpen, in Cambodia, Peru, en Kenia.

Wat ik erg grappig vind, is het hoge web 2.0-gehalte (in positieve zin) van de website. Je hebt als leningverstrekker je eigen persoonlijke pagina, met zelfs Google mapview (waar je kunt zien waar je geld heengaat), je kunt zien welke andere mensen leningen verstrekken (en waarom), en je kunt zelfs widgets vinden. Er is ook een zoekmachine, waarmee je kunt sorteren aan wie je geld wilt uitlenen (man/vrouw, sector, regio).

Mocht je nieuwsgierig zijn: hier kun je lezen hoe Kiva werkt. Bezoek vooral de website kiva.org, lees het eens goed door (Bill Clinton en Oprah Winfrey vinden het iig ge-wel-dig), en misschien word je dan wel net zo enthousiast erover als ik!

Kiva screenshot

Geen opmerkingen: