dinsdag 19 augustus 2008

Idols voor Schrijvers?

Iemand was me al voor op NUSA: gisteren was er op tv een reportage over 'Idols voor Schrijvers', een schrijfwedstrijd van uitgeverij Contact die daarmee een nieuw talent wil vinden. Het publiek mag de winnaar kiezen. De url is best grappig: http://www.wineencontactcontract.nl.

Eerst mijn mening vanuit mijn beroep: de website is blijkbaar alleen geoptimaliseerd voor Internet Explorer, want het zag er niet uit in Firefox. Ik heb ze er maar even over gemaild, al vraag ik me af of ze er nu nog iets aan zullen doen.
Ik werd wel meteen enthousiast over dit concept, helemaal toen ik zag dat de halvefinalisten een blog hebben bijgehouden. Helaas kun je niet reageren op de blogs (dat vind ik jammer; dat hoort toch bij een blog?), zodat het meer een 'kijkje in de keuken' is geworden. Toch vind ik het erg leuk dat de uitgeverij haar best doet met deze site. Nu nog échte blogs (met reactiemogelijkheden), RSS-feeds, de mogelijkheid om de verhalen naar je reader te downloaden, en wat leuke web 2.0-mogelijkheden, en voíla! Een leuke interactieve en uitdagende site.

Nu mijn commentaar op het hobbyvlak: ik ben een amateurschrijver, al weet ik niet of ik er écht voor zou willen gaan (ik wil namelijk zoveel!). Ik vind het in ieder geval fijn dat de site van Contact schrijftips biedt (ik denk dat ik ze ga opslaan). Ook de blogs zijn inspirerend: het blog van Femke Ponsioen (een finalist) vond ik erg herkenbaar, met haar interne worsteling met de juryleden... en uiteindelijk vooral met haarzelf. Interne kritiek weerhoudt veel amateurs ervan om het succes na te jagen (en ja, ik ben extreem kritisch op mijzelf). Op NUSA hebben we al vaak gehad over kritiek gehad in onze blogs.

Ik denk dat ik de verhalen ga lezen en ga stemmen. Zulke initiatieven vanuit de nogal conservatieve schrijverswereld moeten aangemoedigd worden!

Geen opmerkingen: