vrijdag 18 april 2008

Uit de ordner: Animefans met een Missie

Dit keer is mijn bachelorscriptie (Taal- en Cultuurstudies, aan de UU) aan de beurt; een stuk waar ik mijn ziel en zaligheid in heb gelegd, en waar ik nog steeds trots op ben. Ik kon echt helemaal los met mijn kennis van nieuwe media én mijn belangstelling voor anime! :)

Fans met een Missie: een Analyse van de Nederlandse Animefancultuur.
Dit paper gaat over het fenomeen anime en hoe dat zich een plaatsje heeft verschaft in Nederland. Het is bijzonder om te zien hoe fans met elkaar bespreken hoe ze anime (en manga) beter kunnen promoten, en hoe het op de Nederlandse televisie kan komen, waarbij de grenzen tussen een hobby en werk vervagen. Bovendien zijn ze ook nog eens heel trouw aan het genre: bootlegs en illegale downloads zijn over het algemeen een no-go!

Ik geef in dit paper een analyse van de Nederlandse animefancultuur aan de hand van het Aniway-forum (Aniway is een magazine voor fans van de Japanse (pop)cultuur). Ik bespreek o.a. het fenomeen anime-otaku en de verhouding tot de animefan. Ook schrijf ik – met theorieën over de participatiecultuur, de veranderende verhoudingen tussen spel en werk en tussen fan en producent – over de vormen van participatie en productie van de fans op het Aniway-forum.



Op mijn Scribd-pagina is het ook te downloaden.
Ik heb na deze scriptie voor de Aniway ook een artikel geschreven over otaku.
Bron plaatje: Aniway.nl en Claire Schumacher.

Geen opmerkingen: