donderdag 13 maart 2008

Een succesvol Websitemakerproject

De afgelopen week had ik het druk met de Websitemaker: er waren twee projecten waar iets over verteld moest worden op de website, namelijk een samenwerking met het Rembrandthuis en een leuk project van een basisschool in Friesland. Over dat laatste project heb ik ook een nieuwsbericht geplaatst op de Kennisnet-portal. Ik hoop dat leerkrachten erdoor geïnspireerd raken en zelf ook interessante Ict-projecten gaan opzetten binnen hun school (en dit weer delen met andere leerkrachten; zo heb ik dus een oproepje voor projecten op de Websitemakersite staan). Hieronder staat het complete nieuwsbericht.

Stichting Kennisnet - Groep 8 van basisschool Wiardaskoalle uit Goutum, Friesland, heeft tijdens een tien weken-durend project de Websitemaker gebruikt. Het project eindigde met een spannende prijsuitreiking, waarbij een deskundige jury bekendmaakte welke websites het beste werden bevonden.

Ict-docent A.S. Dijk is zeer tevreden over het resultaat: “De kinderen hebben geleerd om gericht naar informatie te zoeken en dat aan te passen aan hun eigen niveau. Dit i.v.m. auteursrechten, wat we ook tijdens de lessen hebben besproken. Ze hebben geleerd hoe je een website maakt, zonder ingewikkelde programma’s te gebruiken, ze zijn met digitale fotografie in aanraking gekomen en ook met het bewerken van fotomateriaal. Het leukste aan dit project was dat de kinderen echt heel enthousiast aan het werk zijn geweest. Ook het feit dat ze er thuis verder aan kunnen werken en dat opa, oma, neef, en nicht ernaar kunnen kijken, spreekt tot de verbeelding!”

Met de Websitemaker van Kennisnet kun je gratis en zonder kennis van html in makkelijke stappen je eigen website maken. Het kan door leerkrachten ingezet worden om een online les aan te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een WebQuest. Kinderen kunnen er ook zelf mee aan de slag, zoals de leerlingen van Wiardaskoalle hebben gedaan. Winnares Irene: “Deze periode van computerles moesten we een website maken met de Websitemaker. Je moest een onderwerp bedenken voor je website, mijn onderwerp was KSS. KSS is een ziekte die mijn nicht heeft. Toen we een website hadden, mocht je er zelf mee bezig. Je kon heel veel verschillende dingen doen, zoals de lay-out mooi maken. Mijn nicht is hier gekomen en heeft mij geholpen met de inhoud. Ik had het echt niet verwacht dat ik zou winnen!”

Dijk vindt dat andere leerkrachten het ook eens moeten proberen: “kinderen leren van een dergelijk project een groot aantal vaardigheden. Ict is in zo’n project echt een middel een geen doel op zich. En de leerlingen zijn enthousiast en betrokken, je hebt dan ook geen enkele moeite om de aandacht vast te houden.”

Wilt u meer lezen over de uitvoer van het project en wat de kinderen ervan vonden? Kijk dan op de leerkrachtpagina van de Websitemakersite.

Geen opmerkingen: