vrijdag 22 augustus 2014

Manieren om geld te verdienen met je blog

Foto door Will Spaetzel
Nu InBunnik.nl - het blog met leuke evenementen, activiteiten en tips voor in en rond de gemeente Bunnik - alweer een paar maanden bestaat en de site meer en meer bezoekers trekt, ga ik voorzichtig kijken hoe ik uit de kosten kan komen. In dit artikel beschrijf ik de advertentievormen die ik aan het onderzoeken ben - Adsense, Affiliate Marketing en Advertorials - en daarna deel ik nog wat handige artikelen voor meer inspiratie!

Adsense

Ik ben vorige week gestart met het plaatsen van een Adsense-banner (van Google). Dit is betrekkelijk eenvoudig om te doen. 

Voordelen:
  • Dit kost echt heel weinig werk. Je vult je gegevens in, plaatst de code, wordt goedgekeurd en voila! De banners worden automatisch afgewisseld. 

Nadelen die ik heb gespot: 
  • Je hebt weinig tot geen invloed op wat er op de banner getoond wordt en je weet niet wat anderen voor banners op je site zien. Ja, je kunt kiezen of er teksten of afbeeldingen (of beide) geplaatst mogen worden. Ook kun je gevoelige categorieën blokkeren (denk aan sex, gewichtsverlies, politiek, religie... aan jou de keuze). Je kunt bovendien specifieke url's van adverteerders blokkeren (zo blokkeert beautyblogger Naoki advertenties van make-upmerken die op dieren testen). Maar er blijft dus ruimte voor 'rare banners' die misschien niet helemaal bij je blog passen. 
  • Er is een betaaldrempel van 70 euro: pas als dat bedrag is bereikt kun je uitbetaald krijgen. Ik heb op dit moment 24 cent verdiend, dus dat kan lang gaan duren. 
  • Ik ken veel mensen die Adblock op Chrome of Firefox gebruiken. Die zien de Adsense-banners niet, dus geen kliks via hen!

Affiliate advertising

Voor InBunnik.nl heb ik me ingeschreven bij Daisycon, één van de grotere affiliate programma's in Nederland (je hebt ook Zanox bijvoorbeeld). Bij affiliates is het gebruikelijk dat je niet betaald wordt per klik op de advertentie, maar een percentage (of vast bedrag) krijgt als men doorklikt én vervolgens iets bij de adverteerder koopt. 

Je schrijft je in en moet daarna goedgekeurd worden. Als dat eenmaal zo is, kun je zelf campagnes uitzoeken om op je website te plaatsen. Daisycon plaatst daarbij een score van de match die je website mogelijk heeft met die campagne, maar die neem ik met een korreltje zout.

Voordelen:

  • Je hebt 100% invloed op wat je op je site plaatst. Staat de campagne je niet aan, dan kies je een andere. 
  • Het campagne-materiaal is makkelijk te plaatsen op je site en meestal zijn er verschillende formaten banners beschikbaar. 
  • Je kunt ook via andere kanalen reclame maken voor de campagnes waar je aan meedoet. Bijvoorbeeld via sociale media en je nieuwsbrief. Let op: daar moet wel uitdrukkelijk toestemming voor zijn gegeven op de campagnepagina. En bovendien moet het niet je lezers afschrikken. Ik doe het dus voorlopig nog niet. 

Nadelen die ik heb gespot:

  • Het zelf uitzoeken van campagnes, wachten op toestemming en het plaatsen ervan kost meer tijd dan Adsense. Je wil ook niet te lang dezelfde campagne laten draaien op je site, dus het is zaak om dit regelmatig te vernieuwen. 

Advertorial

Een advertorial is een blogartikel met reclame erin. Je kent ze misschien wel al van magazines, waarin ook duidelijk 'advertorial' bovenaan een artikel staat (maar ik zie ze wel eens over het hoofd en denk dan eerst dat het een serieus artikel is). Een advertorial kan een artikel zijn dat wordt aangeleverd door de adverteerder, of het kan een gesponsord artikel zijn dat je zelf schrijft. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met advertorials, maar ik kan je dit artikel van beautyblogger Naoki aanraden waarin ze haar ervaringen en tips deelt over advertorials

Voordelen:

  • Een advertorial mixt mooi tussen je andere blogartikelen en komt ook in de RSS-readers terecht. 

Nadelen:
  • Pas op voor je geloofwaardigheid als blogger. Als het ene artikel gesponsord is en het andere niet, hoe weet men wanneer je geen reclame maakt? 

Advertenties van lokale ondernemers

Omdat mijn site InBunnik.nl heel lokaal gericht is (namelijk de omgeving van de gemeente Bunnik) wil ik onderzoeken hoe ik lokale ondernemers kan betrekken om te adverteren. Vragen die ik nog heb zijn: wat voor vormen van advertenties zou ik dan kiezen (banners, advertorials, kortingsacties...?) en wat voor verdienmodel hangen we erachter (cpc oftewel cost-per-click of een affiliate-achtig model?). 

Ik wil het liefst hele leuke en creatieve acties op InBunnik.nl plaatsen die écht meerwaarde bieden voor de lezers. Dus dit is iets waar ik nog verder op ga broeden... Als jij voorbeelden kent of advies hebt, dan hoor ik het graag!

Inspirerende artikelen over geld verdienen met blogs

Via mijn Pinterestpagina over bloggen heb ik al een heleboel mooie artikelen verzameld over bloggen en in dit artikel wil ik er een paar uitlichten over het verdienen van geld met je webblog.

Kirsten Jassies is wat mij betreft één van dé Nederlandse blogexperts. Ik vind haar opzet van het Sanoma bloggersnetwerk Blogtoday (voor lifestyle en woonbloggers) heel inspirerend. Nu start ze voor zichzelf en deelt ze via haar eigen blog 10 tips om geld te verdienen met je blog. Ze kijkt verder dan advertentieinkomsten, denk bijvoorbeeld aan dat je ook presentaties en workshops over jouw onderwerp zou kunnen geven. 

Blogadvies: geld verdienen met je blog
In dit artikel zet beautyblogger Naoki nog eens de verschillen tussen Adsense en affiliate marketing uiteen. 

Should you use advertising to monetize your blog?
In dit artikel op Pushing Social wordt niet alleen uitleg gegeven over de verschillende soorten advertenties die je kunt plaatsen, maar - wellicht nóg belangrijker - wanneer en op welke manier je het beste zou kunnen adverteren. 

Onbetaalbaar

Op dit moment ben ik weinig geld kwijt aan InBunnik.nl: de kosten voor de hosting en de domeinnaam, en de kosten van wel 8 euro voor een tweedaagse Facebookadvertentiecampagne om meer fans te trekken. De grootste kostenpost is eigenlijk mijn tijd! Dus als ik via bovenstaande manieren geld kan binnenhalen om én de kosten te dekken én wat terug te krijgen voor mijn tijd, dan zou dat mooi zijn. Maar boven alles haal ik ook veel plezier en ervaring uit InBunnik.nl, en dat is onbetaalbaar. ;)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Rent an auto in Islamabad, Pakistan and locate your key to circumstance. Make an effort not to tarry staying around for expensive taxicabs or trying to configuration tangled transport courses around the city. Car rent Islamabad Poor auto rentals in Islamabad lessen the prerequisite for open transportation, and partner you from demonstrate A point B speedier than you can state "stores.

Ar Raheem Motors Rent a Car Islamabad Rawalpindi zei

We make it very easy indeed for our customers to book a car of their choice from us and get on their way to their destination as quickly as possible. With AR Raheem Motors Rent A Car Islamabad, you can book a car of your choice online . We have many options of car bookings for our customers and you can choose one to suit your requirements.Ar Raheem Motors Rent A Car Islamabad had very humble beginnings but it has come a long way in expanding its services and strengthening its fleet of cars to become one of the most popular and sought after car rental services of Pakistan. Whether you are a tourist coming here on a vacation or a businessman in the country on a brief stopover. We are committed to providing the most reliable and comfortable rental services to our clients.Islamabad rent a car