maandag 23 juni 2008

Legaal muziek downloaden

Ik ben een fan van Ed Harcourt, een singer-songwriter uit Groot Brittanië. Ik heb al zijn albums en ik ben vorig jaar zelfs door een storm gegaan (met de nodige OV-problemen en strandingen) om hem in Amsterdam te kunnen zien! Ed heeft mij echter de afgelopen weken voor een grotere uitdaging geplaatst: het legaal downloaden van muziek.

Ed heeft één album, wat nooit op cd is verschenen: Elephant's Graveyard. Het is namelijk alleen via verschillende sites te downloaden, legaal dan. Maar ja, dat leverde bij mij veel vragen op: is het dan wel DRM-vrij? Kan ik het moeiteloos op verschillende computers en mp3-spelers plaatsen? Bovendien waren de muzieksites in Groot Brittanië gelegen, hebben anderen daar goede ervaringen mee gehad?

Ik ben gelukkig op een Nederlandse website gestuit die alles rond legaal downloaden goed kon uitleggen: digimuziek.nl Ze boden mij ook een handige vergelijking van online muziekwinkels.
Hier kon ik lezen dat WMA's meestal aan DRM gebonden zijn, maar MP3's weer niet. En ik kon mooi ook andere verschillende online muziekwinkels bekijken (ik wist niet dat er zoveel waren!), zodat ik een goed afgewogen keuze kon maken.

Uiteindelijk downloadde ik Elephant's Graveyard bij 7Digital (bij Nederlandse muziekwinkels kon ik Ed's muziek helaas niet vinden). Na het invullen van wat gegevens, waaronder die van de creditcard, kon ik het album downloaden. Dit was in een .zip formaat. Eenmaal uitgezipt had ik meer dan 2 uur aan (voor mij) nieuwe muziek van Ed Harcourt, voor 8 pond. De kwaliteit is fantastisch: 320 kbps MP3. Bovendien heb ik bij 7Digital een inlog waarbij ik het album opnieuw kostenloos kan downloaden, mocht ik het hier per ongeluk verwijderen ofzo.

Het was voor mij een hoge drempel om dit uit te zoeken en te proberen, maar ik zie er nu wel de handigheid van in. Het liefst heb ik nog steeds een mooie cd in handen, maar qua kosten is het toch wel erg aantrekkelijk om voortaan ook wat muziek digitaal aan te schaffen.

Geen opmerkingen: